Przygody Zdrojka i przyjaciół . Jakie tajemnice skrywa woda
fot: pow
W roku szkolnym 2017/18 Przedszkole nr 2 w Szubinie już po raz kolejny włączyło się w realizację# X edycji Programu Edukacyjnego Mamo, Tato, wolę wodę! organizowanego przez Żywiec Zdrój. Dzieci przeżyły wspaniałą przygodę, zdobyły nowe umiejętności, poszerzyły wiedzę i świetnie się bawiły!
W tym roku udział w projekcie wzięło ponad 2000 przedszkoli z całej Polski. Rywalizacja i praca podczas realizacji programu nie była łatwa, ale było warto!
Jesteśmy laureatami, a w nagrodę otrzymaliśmy MAGICZNY DYWAN - podłogę interaktywną oraz super maskotki - zdrojkowe kropelki wody!
Podczas realizacji projektu dzieci brały czynny udział w cyklu zajęć przygotowanych w oparciu o założenia i materiały udostępnione przez organizatora, ale zaproponowane scenariusze były modyfikowane przez nauczycielki w celu optymalnego dostosowania ich do możliwości rozwojowych, potrzeb i poziomu aktywności przedszkolaków z poszczególnych grup.
Przedszkolaki poznały przygody Zdrojka i jego przyjaciół Zosi i Krzysia. Dzieci w formie ruchu przy muzyce pokazywały, co czują, gdy mają pragnienie. Utworzyły mapę objawów niedoboru wody. Zainteresowała ich informacja, ile ludzki organizm potrzebuje wody do prawidłowego funkcjonowania. Naklejały kubeczki do „piramidy zdrowego nawodnienia”, których ilość była uzależniona od wieku dzieci. Zapamiętały, że powinny wypijać więcej niż 6 kubków wody dziennie. Z chęcią piją wodę podczas zabaw dowolnych oraz po większym wysiłku fizycznym. Duże zaciekawienie wzbudziło pytanie „W jaki sposób możemy sprawdzić, czy pijemy wystarczającą ilość wody?” . Po pokazaniu dzieciom wzornika koloru moczu duża ilość z nich wiedziała jaki jest kolor ich moczu rano, gdy wstaną oraz w przedszkolu. Wzornik ten został umieszczony w widocznym miejscu w toalecie dziecięcej.
Woda? to dla przedszkolaków oczywistość! po prostu jest! Jest w kranie , pod prysznicem, w basenie, w butelkach na półkach w sklepie, jest gdy pada deszcz...Jest i już! Cykl zajęć Tam, gdzie bije woda wprowadził u dzieci lekką konsternację i dał powody do zastanowienia się nad tym tematem. Plansze i filmy edukacyjne pozwoliły dzieciom przybliżyć ten dość trudny temat pochodzenia wody. Był dobrą okazją do poruszenia tematu braku wody i konieczności jej oszczędzania. Przedszkolaki po raz kolejny zostały uwrażliwione, iż wolno pić tylko czystą wodę i unikać tą, której pochodzenia nie znamy. W ramach poszukiwań źródeł wody przedszkolaki wykonały samodzielnie sałatkę owocową. Dużo nowych wiadomości i ogromną frajdę sprawiła dzieciom zabawa i nauka z aplikacją Zdrojek woli wodę .
Przedszkolaki poznały nie tylko znaczenie wody w życiu człowieka, ale także rolę i znaczenie drzew w naszym życiu. Zarówno tych pojedynczych, jak i całych obszarów leśnych. Równocześnie było to dobrą okazją do poruszania niełatwych problemów ochrony środowiska. Podczas różnorodnych zabaw dzieci rozmawiały o tym, czym jest las i jak o niego dbać odwołując się do własnych doświadczeń z pobytu w lesie. Dzieci w domach z rodzicami wykonały makiety drzew, które ozdobiły przedszkolne szatnie.
Zgłębiły tajemnice lasu, poszerzyły wiedzę o typach lasów i roli drzew. Poznały proces sadzenia drzew i uzmysłowiły sobie, że warto to robić. W czasie zajęcia kształtowały postawę właściwego zachowania się w środowisku naturalnym, jakim jest las.
Dzieci zapoznały się też z pojęciem segregowania odpadów za pomocą samodzielnych doświadczeń, zadań, pogadanki i zabawy ruchowej. Wprowadzeniem do tematu było opowiadanie o wielkiej wyprawie Zdrojka, Zosi i Krzysia. Dzieciom podczas zajęć towarzyszył Zdrojek - maskotka, z którą dzieci poszły na spacer poszukiwać pojemników do segregacji śmieci. Zdrojek wraz z dziećmi segregował śmieci do odpowiednich pojemników. Dzieci wiedzą, że warto segregować odpady, gdyż można niektóre ponownie wykorzystać i przetworzyć.
Zabawy związane z recyklingiem ,, trudne słowo, prosta sprawa’’. przybliżyły znaczenie słowa recykling .Dzieci w ramach realizacji tego cyklu zajęć wykonały instrument z butelki po wodzie oraz pracę plastyczną ze znakiem recyklingu z wykorzystaniem nakrętek , gazet, butelek pod hasłem ,, Żyję zdrowo- recyklingowo’’ , pracę przestrzenną ,, Pociąg zdrowia’’, oraz zabawne wielkanocne kogutki. Wykorzystując zużyte butelki po wodzie założyły zieloną hodowlę, powstały zabawne recyklingowe stworki.
Przystąpiliśmy też do konkursu w ramach którego odbyło się w przedszkolu przy współpracy rodziców Święto wody i Zdrojka. Dzieci obejrzały teatrzyk sylwetowy w wykonaniu rodziców w oparciu o opowiadanie MAMO, TATO WOLĘ WODĘ- autorką scenariusza jest Anna Ucińska nauczycielka naszego przedszkola Dzieci w zabawach parateatralnych wykorzystały sylwety kropelek wody do swobodnych rozmów na tematy związane z wodą.
Zorganizowane zostały też zajęcia otwarte z czynnym udziałem rodziców. Zajęcia związane były z pozytywnym wpływem wody na nasz organizm oraz jej znaczenie dla całego środowiska. Zadania, które dzieci wraz z rodzicami musiały wykonać, były związane z wodą. Dzieci tańczyły z rodzicami z błękitnymi chustami i folią. Poznały ciekawostki na temat wody.
Dowiedziały się, dlaczego jest tak ważna w naszym życiu i potrzebna do funkcjonowania naszych organizmów. Dzieci miały możliwość doświadczyć i eksperymentować, w jaki sposób zachowuje się woda w zetknięciu z różnymi przedmiotami i produktami.
Mogły obserwować, które przedmioty toną, a jakie pływają w wodzie, co w wodzie może się rozpuścić, jak woda zmienia kolor, jak tworzą się bąble, gdy dmucha się w wodę słomką, jak leje się woda przez konewkę. Zwieńczeniem obcowania z tym życiodajnym źródłem było malowanie deszczu wspólnie z rodzicami na folii spożywczej.
Przedszkolaki wybrały się też do prywatnego muzeum nurkowania „Wodnik” w Szubinie, gdzie szukały odpowiedzi na pytanie „Jakie tajemnice skrywa jeszcze woda?”. Na miejscu Roman Berendt - lokalny instruktor nurkowania zapoznał dzieci z podstawowym sprzętem do nurkowania. Każdy, kto nauczy się pływać, może samodzielnie sprawdzić jakie tajemnice i ciekawostki można znaleźć w wodzie dzięki masce, fajce i płetwom. Oprócz pięknej flory i fauny niestety znajduje się tam duża ilość śmieci i innych niepotrzebnych odpadów. Dzieci z dużym zainteresowaniem obejrzały także kolekcję sprzętu retro do nurkowania i zobaczyły spreparowane zwierzęta wodne: kraba, raka, rozgwiazdy i jeżowce oraz różne gatunki muszli. Dzieci dowiedziały się, że w kontaktach z wodą należy zachować bardzo dużą ostrożność i bez opieki dorosłych nie wolno dzieciom do niej wchodzić. Dbając o wody- rzeki, jeziora i morza mamy niezbędną dla ludzi, zwierząt i roślin wodę, która znajduje się na całej kuli ziemskiej ale jest jej coraz mniej, a musi służyć wszystkim, gdyż bez niej nie będzie życia.
Autor: Anna Kluska
Galeria
Czytaj również
- Dzieci ochoczo tworzyły ozdoby. Ruszyły muzelane warsztaty wielkanocne
- Warsztaty chemiczne dla najmłodszych. Nauka może być ciekawa i zabawna
- Dzieci poznawały wielkanocne tradycje. Wiosennne spotkania w bibliotece
- Dzieci wykonywały palmy wielkanocne. Warsztaty dla najmłodszych
- Zielony teatrzyk. Przedszkolaki były zachwycone przedstawieniem
Dodaj komentarz
LOKALNY HIT
Jak prawidłowo stosować antybiotyki? Nie przerywaj kuracji
Czy wiesz, jak prawidłowo stosować antybiotyki? Zapobieganie infekcjom i odpowiednie ich# leczenie pomogą zachować skuteczność leków i zapobiegać antybiotykoodporności.
(czytaj więcej)Ćwiczenia policjantów i straży granicznej. Wspólne działania
Policjanci, wspólnie ze strażą graniczną, wzięli udział# w ćwiczeniach na terenie Portu Lotniczego w Bydgoszczy. Miały one na celu sprawdzenie i utrwalenie działań służb w odpowiedzi na realne zagrożenia, które mogą wystąpić podczas codziennej działalności lotniska.
(czytaj więcej)Terytorialsi na kolejnym szkoleniu. Kurs SERE był bardzo wymagający
Ucieczka, unikanie przeciwnika, przetrwanie w terenie to tylko niektóre #zagadnienia kursu SERE poziomu B, który w minionym tygodniu zrealizowało Centrum Szkolenia Wojsk Obrony Terytorialnej w Toruniu. W 5-dniowym kursie udział wzięło kilkunastu Terytorialsów z całego kraju, a zajęcia realizowane były m.in. na terenie borów Tucholskich.
(czytaj więcej)Co nam mówi kod kreskowy? Czy prefiks 590 = Polska?
Kto odpowiada za kody kreskowe#? GS1 to międzynarodowa organizacja zajmująca się zarządzaniem systemem znakowania produktów kodami kreskowymi.
(czytaj więcej)
Komentarze (1) Zgłoś naruszenie zasad
Edek, w dniu 09-10-2018 17:50:06 napisał:
odpowiedz
Uwaga! Internauci piszący komentarze na portalu biorą pełną odpowiedzialność za zamieszczane treści. Redakcja zastrzega sobie jednak prawo do ingerowania lub całkowitego ich usuwania, jeżeli uzna, że nie są zgodne z tematem artykułu, zasadami współżycia społecznego, a także wówczas, gdy będą naruszać normy prawne i obyczajowe. Pamiętaj! -pisząc komentarz, anonimowy jesteś tylko do momentu, gdy nie przekraczasz ustalonych zasad.
Komentarze pisane WIELKIMI LITERAMI będą usuwane!