Reaktywacja linii kolejowej 356. Czy pociągi wrócą do Szubina?

fot. LZ
Czy mieszkańcy Szubina i okolic doczekają się powrotu połączeń# kolejowych na trasie Bydgoszcz–Szubin–Kcynia–Poznań? Choć o potrzebie reaktywacji linii kolejowej nr 356 mówi się od lat, ostatnie działania samorządów lokalnych i władz wojewódzkich wskazują, że projekt zaczyna nabierać realnych kształtów. Mimo to, droga do uruchomienia tej historycznej trasy kolejowej wciąż usiana jest wyzwaniami technicznymi, finansowymi i organizacyjnymi.
Linia kolejowa nr 356 została zamknięta dla ruchu pasażerskiego w 2004 roku. Jak czytamy w uzasadnieniu najnowszej uchwały Rady Miejskiej w Szubinie, decyzja o jej likwidacji miała „istotne i długofalowe skutki dla społeczności lokalnej – zarówno w wymiarze społecznym, jak i gospodarczym”. Radni z Szubina podkreślają, że brak dogodnych połączeń kolejowych ograniczył mobilność mieszkańców, pogłębiając wykluczenie transportowe wielu miejscowości, w tym Szubina. Dojazdy do pracy, szkół, uczelni, instytucji kultury czy placówek ochrony zdrowia dla wielu stały się znacznie trudniejsze.
Dlatego 24 kwietnia 2025 roku Rada Miejska w Szubinie przyjęła uchwałę wyrażającą pełne poparcie dla idei przywrócenia pasażerskiego ruchu kolejowego na trasie Bydgoszcz–Szubin–Kcynia–Poznań. Uchwała została skierowana do sąsiednich samorządów (m.in. Kcyni, Białych Błot i powiatów: nakielskiego i bydgoskiego), a także do szeregu instytucji centralnych, w tym Ministra Infrastruktury, Sejmowej Podkomisji Stałej ds. Transportu Kolejowego oraz PKP SA.
Szubin lepszy niż Nakło?
Choć od lat mówi się o przywróceniu połączenia kolejowego z Poznania do Bydgoszczy przez Kcynię, dziś coraz więcej uwagi poświęca się właśnie odcinkowi przez Szubin. Wicemarszałek województwa kujawsko-pomorskiego Aneta Jędrzejewska potwierdziła w rozmowie z portalem rynek-kolejowy.pl, że trasa przez Szubin, czyli linia kolejowa nr 356, ma „kilkukrotnie większy potencjał przewozowy” niż odcinek Nakło–Kcynia. – Mamy świadomość, że wiąże się to z ogromną inwestycją, jaką jest elektryfikacja całej tej trasy. Jednak dziś widzimy zielone światło dla tej inwestycji, zwłaszcza że linia będzie elektryfikowana po stronie wielkopolskiej – zaznacza Jędrzejewska.
W planach województwa kujawsko-pomorskiego jest stworzenie systemu kolei aglomeracyjnej w oparciu o linię nr 356. Docelowo między Bydgoszczą a Szubinem miałoby kursować aż 18 par pociągów dziennie. Kolej regionalna na odcinku Bydgoszcz–Kcynia obsługiwana byłaby przez 12 par pociągów, a międzyregionalne połączenia do Poznania – przez 6 par. Jednak jak podkreśla wicemarszałek, plan ten jest „długofalowy i dalekosiężny”, a jego realizacja zależy od wielu czynników, m.in. przepustowości linii po remoncie, elektryfikacji i dostępności taboru.
Wsparcie z Wielkopolski i sygnały ostrożności
Projekt popiera również samorząd województwa wielkopolskiego. Departament Transportu UMWW podkreśla, że elektryfikacja całego ciągu od Wągrowca do Bydgoszczy (przez Kcynię i Szubin) znacząco ułatwiłaby organizację przewozów. Niemniej jednak zaznacza, że są to działania kosztowne, a na dziś trudno określić, kiedy zarządca infrastruktury – PKP Polskie Linie Kolejowe – mógłby je zrealizować.
PKP PLK potwierdziło natomiast, że planowana jest analiza planistyczno-prognostyczna dla linii nr 356 na odcinku od Wągrowca do Bydgoszczy. Jak zaznacza przedstawiciel spółki, elektryfikacja całego odcinka (Poznań–Bydgoszcz) wymaga analizy zasadności oraz opracowania koncepcyjnego. Trwają również przygotowania do modernizacji odcinka Gołańcz–Kcynia–Nakło, co może być pierwszym krokiem w stronę pełnej reaktywacji korytarza.
Czy pociągi wrócą do Szubina?
Reaktywacja linii nr 356 oznacza nie tylko lepszy dojazd do pracy czy szkoły. To również szansa na zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej i turystycznej regionu. Transport kolejowy to środek bezpieczny, ekologiczny i efektywny kosztowo, a jego rozwój wpisuje się w krajowe i unijne strategie zrównoważonej mobilności.
Choć obecnie nie można wskazać żadnej konkretnej daty uruchomienia połączeń kolejowych przez Szubin, coraz więcej sygnałów wskazuje, że sprawa ta wraca na poważnie do agendy decydentów. Poparcie samorządów, realne analizy planistyczne i koncepcje organizacji przewozów to kroki, które mogą zapoczątkować powrót pociągów na tę zapomnianą trasę.
Jednak, jak pokazuje doświadczenie z innych części kraju – od deklaracji do pierwszego kursu potrafią minąć lata. Dziś mieszkańcom Szubina i okolic nie pozostaje nic innego, jak uważnie śledzić rozwój sytuacji i liczyć na to, że tym razem historia linii 356 zakończy się powrotem na tory.
Źródło:
Czytaj również
- Uroczyste powierzenie stanowisk. Dyrektorzy odebrali gratulacje
- Inauguracja ogólnopolskiego projektu. Bezpieczny samorząd w praktyce
- Ilona Świstowska powiatowym inspektorem sanitarnym. Pięcioletnia kadencja
- Działania na obiekcie. Współpraca między zastępami
- Konkurs "Gigantki Kujaw i Pomorza". Wśród laureatów nakielskie LO
Dodaj komentarz
LOKALNY HIT
Jak zachować się podczas burzy? Skorzystaj z poradnika

O burzy mówimy wtedy, gdy następuje jedno lub kilka #nagłych wyładowań atmosferycznych (piorunów). Wyładowania występują zarówno pomiędzy chmurami, jak i między chmurą a ziemią. Zwykle burzy towarzyszą intensywne opady deszczu, często z gradobiciem, oraz porywisty wiatr.
(czytaj więcej)Dzień Wolności i Praw Obywatelskich. Pierwsze częściowo wolne wybory

Dziś obchodzimy Dzień Wolności i Praw Obywatelskich.
(czytaj więcej)Projekt deregulacyjny. Ochrona przed kradzieżą danych osobowych

3 czerwca 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy #o zmianie ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych oraz ustawy o ewidencji ludności.
(czytaj więcej)Klęska komuny i triumf "Solidarności". Polacy tłumnie ruszyli do urn

Polacy tłumnie ruszyli do urn wyborczych#. Wynik pierwszej tury głosowania z 4 czerwca 1989 r. pokazał, że chcą zmiany ustroju. Strona opozycyjna nie sięgnęła jednak po władzę. Honorowała kontrakt zawarty przy okrągłym stole.
(czytaj więcej)
Komentarze (10) Zgłoś naruszenie zasad
Roman, w dniu 04-06-2025 14:41:16 napisał:
odpowiedz
q, w dniu 04-06-2025 14:52:55 napisał:
odpowiedz
kollo, w dniu 04-06-2025 19:29:27 napisał:
odpowiedz
Js, w dniu 05-06-2025 08:23:53 napisał:
odpowiedz
Witia, w dniu 05-06-2025 08:44:25 napisał:
odpowiedz
Kolejarz , w dniu 05-06-2025 09:41:00 napisał:
odpowiedz
Nakiel, w dniu 05-06-2025 10:29:00 napisał:
odpowiedz
CSZ, w dniu 05-06-2025 11:10:54 napisał:
odpowiedz
Max, w dniu 05-06-2025 11:47:05 napisał:
odpowiedz
Mala, w dniu 05-06-2025 17:02:53 napisał:
odpowiedz
Uwaga! Internauci piszący komentarze na portalu biorą pełną odpowiedzialność za zamieszczane treści. Redakcja zastrzega sobie jednak prawo do ingerowania lub całkowitego ich usuwania, jeżeli uzna, że nie są zgodne z tematem artykułu, zasadami współżycia społecznego, a także wówczas, gdy będą naruszać normy prawne i obyczajowe. Pamiętaj! -pisząc komentarz, anonimowy jesteś tylko do momentu, gdy nie przekraczasz ustalonych zasad.
Komentarze pisane WIELKIMI LITERAMI będą usuwane!