Dziś mamy 12 lipca 2025, sobota, imieniny obchodzą:

21 kwietnia 2025

Tradycje wielkanocne. Dominuje symbolika zwycięstwa życia nad śmiercią

fot. MNZP

fot. MNZP

Wielki Tydzień i Wielkanoc to czas obrzędów# religijnych związanych ze śmiercią i zmartwychwstaniem Chrystusa. Cykl świąteczny rozpoczyna Niedziela Palmowa, a kończy śmigus dyngus w Wielkanocny Poniedziałek.

W obchodach świątecznych połączyło się wiele zwyczajów i przedmiotów pochodzących z tradycji chrześcijańskiej, jak i pogańskiej obrzędowości wiosennej: misteria pasyjne, straże grobowe, święcenie pokarmów, palmy, pisanki, oblewanie wodą. Tradycja ludowa połączyła wydarzenia ewangeliczne z dawnymi zwyczajami wiosennymi. Współcześnie Wielkanoc nadal ma stosowną do swej rangi bogatą liturgię kościelną oraz wiele zwyczajów domowych i praktyk mających na celu ochronę ludzi, zwierząt i pól przed nieszczęściami, chorobami, czy klęskami żywiołowymi. W obrzędach kościelnych, jak i ludowych związanych z Wielkanocą dominuje symbolika zwycięstwa życia nad śmiercią.

Relikty wiosennych, przedchrześcijańskich zwyczajów można znaleźć w świętowaniu Niedzieli Palmowej, gdzie oprócz procesji i święcenia palm będących pamiątką uroczystego wjazdu Jezusa do Jerozolimy obecne są symbole budzącej się do życia wiosny. Polskie tradycyjne palmy wykonane z gałązek wierzbowych, często upiększane bukszpanem, barwinkiem, cisem czy też widłakiem oraz papierowymi kwiatami są symbolem sił witalnych i corocznie odradzającego się życia. Krzysztof Ruszel o gałązkach wierzby napisał: „Rozwijająca się na wiosnę gałązka drzewa była znakiem początku swoistego misterium kosmicznego, tj. zmartwychwstania życia. Uderzenie gałązką miało pobudzić moce życiowe ludzi i przekazań im energię witalną, którą symbolizowało drzewo”[1]. To chłostanie palmą było kiedyś często praktykowane, ponieważ wierzono, że w ten sposób można uderzanemu przekazać energię, siły żywotne lub rozrodcze tkwiące w wierzbie. Gałązkom wierzbowym z palm wielkanocnych przypisywano także właściwości lecznicze. Po przyjściu z kościoła z poświęconą palmą domownicy mieli połknąć jedną bazię, by uchronić się od chorób gardła i bólów zębów. Kawałki bazi mieszano z paszą i podawano je zwierzętom, chcąc zabezpieczyć je przed chorobami.

W wiosennym świętowaniu najczęściej wykorzystywana była woda. Uznawano ją za żywioł oczyszczający, przede wszystkim jednak za czynnik konieczny do wzrostu roślin. Woda symbolizuje moc tworzenia, oczyszczenia i uzdrowienia. Oblewanie się wodą, kropienie czy wiosenne kąpiele miały podbudzić wzrost, płodność i moc regeneracji.

Woda poświęcana w kościele w Wielką Sobotę była i jest nadal wykorzystywana przez cały rok do różnych praktyk – kropiono nią bydło wyganiane po raz pierwszy wiosną na pastwisko, ziarno siewne, pola uprawne itp. Woda świecona miała i ma nagal chronić przed nieszczęściami i złymi mocami.

Drugi dzień Świąt Zmartwychwstania Pańskiego można określić dniem wody. Poniedziałek Wielkanocnym nazywany też lany poniedziałek, śmigus-dyngus, a po staropolsku dzień świętego Lejka wpisuje się w odwieczny obrzęd wegetacyjny mający zapewnić uprawom dostatek deszczu i szybki wzrost. Wierzono, że woda nie tylko symbolizuje życie, ale także daje urodę – ponoć dziewczyna oblana wodą pięknieje i utrzymuje urodę przez cały rok. Dla panien na wydaniu dyngusowe zmoczenie było pewnego rodzaju wyróżnieniem, gdyż oznaczało powodzenie u chłopaków i większą szanse na zamążpójście.

Wśród radości i zabaw lanego poniedziałku były też na wsi uroczyste praktyki związane z kropieniem pól wodą święconą. Pola święcono kropidłem z palm wielkanocnych i wtykano w nie krzyżyki z wierzby lub kłokoczki aby odwracały zły urok i pobudzały wzrost roślin. W czasie poświęcania pól gospodarz modlił się, by zapewnić sobie urodzaj i pomyślność w pracy, a także ochronić zasiewy przed gradem i innymi żywiołami[2]. Zwyczaj kropienia pól współcześnie zanika, tylko nieliczni rolnicy odchodzą swoje pola święcąc je wodą.

Do obrzędów niszczenia zimy w okresie wielkanocnym można zaliczyć zwyczaj wieszania Judasza. W niektórych regionach Polski w Wielką Środę, a w innych w Wielki Czwartek lub Piątek odbywało się wieszanie, palenie lub topienie kukły zwanej Judaszem. Słomianą kukłę, do ubrania której przyczepiano trzydzieści szkiełek – srebrników, zrzucano z wieży kościelnej, a później wleczono przez wieś bijąc i szarpiąc, aż w końcu topiąc, paląc lub wieszając na drzewie. Na ziemi przemyskiej rozbudowany zwyczaj wieszania Judasza praktykowany był w Pruchniku[3]. Zwyczaj ten miał chrystianizować obrzędy uśmiercania zimy, by przyśpieszyć nadejście wiosny. Sąd i unicestwianie Judasza związanego z religią chrześcijańską można traktować jako reinterpretację obrzędu topienie Marzanny uosabiającej zimę.

Wielkanocne świętowanie to wyjątkowy czas, w którym symboliczne obrzędy religijne oraz tra­dycja ludowa i świat przyrody splatają się w jedno. Dziś Wielkanoc jest ściśle powiązana z obrzędami kościelnymi, ale w jej symbolice zachowały się także relikty pradawnych świąt powitania wiosny i obyczajowości ludowej. Z bogatej skarbnicy przedchrześcijańskich zwyczajów wegetacyjnych wiele przetrwało do naszych czasów w formie reliktowej lub zabawowej.

Materiał: dr Małgorzata Dziura / MNZP

Oceń artykuł: 16 17

Czytaj również

udostępnij na FB

Komentarze (1) Zgłoś naruszenie zasad

    • -1 (3)

    Edyta , w dniu 21-04-2025 17:59:56 napisał:

    Moja matka robiła ciebie jestem dumna jestem szczęśliwa mojej mamy

    odpowiedz

Uwaga! Internauci piszący komentarze na portalu biorą pełną odpowiedzialność za zamieszczane treści. Redakcja zastrzega sobie jednak prawo do ingerowania lub całkowitego ich usuwania, jeżeli uzna, że nie są zgodne z tematem artykułu, zasadami współżycia społecznego, a także wówczas, gdy będą naruszać normy prawne i obyczajowe. Pamiętaj! -pisząc komentarz, anonimowy jesteś tylko do momentu, gdy nie przekraczasz ustalonych zasad.

Komentarze pisane WIELKIMI LITERAMI będą usuwane!

Dodaj komentarz

kod weryfikacyjny

Akceptuję zasady zamieszczania opinii w serwisie
Komentarz został dodany. Pojawi się po odświeżeniu strony.
Wypełnij wymagane pola!



LOKALNY HIT

Korzystanie ze środowiska
500PLN
Bezpłatne kontrolowanie sprawności zawieszenia
Konsultacja środowiskowa
200 zł / 0,5 hPLN
Ewidencja odpadów BDO (pakiet mini)
2400 zł / rokPLN
Sprawozdanie o wytwarzanych odpadach
500PLN
Zdjęcia do dokumentów
35,00 złPLN
Ramki ślubne
39,90 zł PLN
Bezpłatne kontrolowanie sprawności amortyzatorów
0

"Świadkowie historii". Wspomnienie Zbrodni Wołyńskiej (film)

Historia to pamięć. Na historię Polski składają się historie naszych rodzin#, które wplatają się w losy państwa i narodu. Każde świadectwo jest bezcenne – współtworzy mapę naszej narodowej pamięci. Dlatego zbieramy różne głosy żyjących jeszcze świadków i ich dzieci o latach wojny, okupacji, komunizmu.

(czytaj więcej)
0

82. rocznica Zbrodni Wołyńskiej. Uroczystości w całym kraju

11 lipca 2025 roku obchodzimy nowe święto państwowe#: Narodowy Dzień Pamięci o Polakach – Ofiarach Ludobójstwa dokonanego przez OUN i UPA na ziemiach wschodnich II Rzeczypospolitej Polskiej. W ustawie z 4 czerwca 2025 r. o ustanowieniu tego święta (Dz.U. z 2025 r., poz. 891) podkreślono, że „męczeńska śmierć z powodu przynależności do narodu polskiego zasługuje na pamięć w formie dnia wyróżnianego corocznie przez państwo polskie, w którym ofiarom będzie oddawany hołd”.

(czytaj więcej)
0

Latem sięgnij po wiśnie! Wykazują działanie przeciwnowotworowe

Letnie miesiące to idealny czas, by sięgnąć po wiśnie# – owoc, który choć nieco cierpki w smaku, kryje w sobie wiele zdrowotnych właściwości.

(czytaj więcej)
0

Operacyjne leczenie rozwarstwienia aorty. Innowacyjny zabieg w Juraszu

16 czerwca 2025 r. w Szpitalu Uniwersyteckim nr 1 im. dr. A. Jurasza #w Bydgoszczy przeprowadzono pierwszy w regionie zabieg implantacji stentgraftu MicroPort Endovastec Castor. Pacjentem był 48-letni mężczyzna z ostrym rozwarstwieniem aorty zstępującej, obejmującym tętnicę podobojczykową lewą.

(czytaj więcej)