Zawodowe skojarzenia i burza mózgów
fot. Małgorzata Badzińska
Wprowadzenie w świat zawodów, uświadomienie roli pracy w życiu człowieka, czyli bezcenna lekcja w klasie szóstej przeprowadzona została w SP Tur.
Kim pragniemy zostać? – takie pytanie stawiają sobie na początku rozmyślań nad wyborem zawodu także szóstoklasiści.
Dziś zapewne niełatwo na nie odpowiedzieć, bo spośród dużej liczby zawodów trzeba wybrać najodpowiedniejszy, a więc taki, który umożliwi zrealizowanie zamierzeń i planów, rozwinie uzdolnienia, przyniesie osobiste zadowolenie i uznanie innych.
Decyzji takiej nie można podejmować pochopnie, gdyż pociąga ona za sobą wiele poważnych konsekwencji. Zawód wybrany nietrafnie prowadzi do zniechęcenia i niezadowolenia, a praca w nim staje się udręką. Dynamika zmian na współczesnym rynku pracy sprawia, że planowanie kariery zawodowej przez młodego człowieka nabiera coraz większej wagi.
Ciekawą formą wspierania uczniów w tym kierunku okazała się psychoedukacja w zakresie rozpoznawania własnego potencjału, zasobów i pragnień związanych z wyborem zawodu.
6 marca w klasie szóstej odbyły się zajęcia wychowawcze przeprowadzone przez zaproszonego gościa – specjalistę w zakresie doradztwa zawodowego i andragoga, panią Izabelę Wypych.
Koniec nauki w szkole podstawowej to moment, kiedy zwiększa się wiedza młodych ludzi, zmieniają ich upodobania i krystalizuje obraz tego, co chcieliby robić w życiu. Uczniowie dookreślają swoje zainteresowania, predyspozycje i marzenia, czego efektem może być wybór odpowiedniego kierunku kształcenia.
Zaproponowany przez panią Izabelę scenariusz lekcji pomyślany był jako próba wsparcia uczniów w dookreślaniu pola ich zainteresowań i predyspozycji oraz zwrócenia ich uwagi na rynek pracy, zawody, warunki zatrudnienia.
Ciekawe ćwiczenia i zabawy były natomiast świetną okazją do autorefleksji, przyjrzenia się sobie bliżej. Uczniowie dowiedzieli się, jak ważne jest odkrywanie tego „co się lubi” i łączenie tego z tym, „co się może”, choć nie zawsze pojawiają się już plany zawodowe.
Zajęcia pokazały też, że rozwój zawodowy jest wpisany w rozwój osobisty każdego człowieka i uwarunkowany wieloma różnorodnymi czynnikami: biologicznymi, psychologicznymi, ekonomicznymi i społecznymi.
Lekcja uświadamiająca ważność decyzji o wyborze zawodu to zapewne dla szóstoklasistów jeden z pierwszych etapów planowania kariery zawodowej, ale niezwykle ważny. Samoświadomość tego, jaki jest mój potencjał i ograniczenia może zadecydować o satysfakcji z życia zawodowego ucznia w przyszłości.
Uczniowie i wychowawczyni bardzo dziękują za interesującą lekcję.
materiał: Małgorzata Badzińska
Czytaj również
- Dzień pod znakiem czekolady. Wspólna zabawa i eksperymentowanie
- Prelekcja o uzależnieniach. Spotkanie z uczniami w ramach "Dnia zdrowia"
- Skarby przeszłości. Licealiści zwiedzili pałuckie zakątki
- Projekt pt. "Warszawa dwóch powstań". Uczniowie Żeglugi i Czwórki pamiętają
- Policjanci gościli w liceum. Poruszono ważne dla młodzieży kwestie
Kolejna wędrówka wzdłuż rzeki Noteć. Trasa nie będzie trudna
Zapraszam na wędrówkę z cyklu# "Po bezdrożach".
(czytaj więcej)Rocznica powstania w gettcie warszawskim. Heroiczna walka
Dzisiaj, 19 kwietnia przypada# 81. rocznica powstania w getcie warszawskim.
(czytaj więcej)Zmień swoje dotychczasowe nawyki. Serce kocha sport
Systematyczna aktywność fizyczna jest podstawą# zdrowego stylu życia. Małymi krokami spróbuj zmienić swoje dotychczasowe nawyki.
(czytaj więcej)Kwiecień plecień. Poranne opady śniegu zaskoczyły mieszkańców
W kcyńskiej gminie dziś rano #padał śnieg z deszczem i to dość intensywnie. Za oknem przez kilkanaście minut panowała iście zimowa aura.
(czytaj więcej)