Dziś mamy 24 kwietnia 2024, środa, imieniny obchodzą:

19 marca 2015

Zawodowe skojarzenia i burza mózgów

fot. Małgorzata Badzińska

fot. Małgorzata Badzińska

Wprowadzenie w świat zawodów, uświadomienie roli pracy w życiu człowieka, czyli bezcenna lekcja w klasie szóstej przeprowadzona została w SP Tur.

Kim pragniemy zostać? – takie pytanie stawiają sobie na początku rozmyślań nad wyborem zawodu także szóstoklasiści.

Dziś zapewne niełatwo na nie odpowiedzieć, bo spośród dużej liczby zawodów trzeba wybrać najodpowiedniejszy, a więc taki, który umożliwi zrealizowanie zamierzeń i planów, rozwinie uzdolnienia, przyniesie osobiste zadowolenie i uznanie innych.

Decyzji takiej nie można podejmować pochopnie, gdyż pociąga ona za sobą wiele poważnych konsekwencji. Zawód wybrany nietrafnie prowadzi do zniechęcenia i niezadowolenia, a praca w nim staje się udręką. Dynamika zmian na współczesnym rynku pracy sprawia, że planowanie kariery zawodowej przez młodego człowieka nabiera coraz większej wagi.

Ciekawą formą wspierania uczniów w tym kierunku okazała się psychoedukacja w zakresie rozpoznawania własnego potencjału, zasobów i pragnień związanych z wyborem zawodu.

6 marca w klasie szóstej odbyły się zajęcia wychowawcze przeprowadzone przez zaproszonego gościa – specjalistę w zakresie doradztwa zawodowego i andragoga, panią Izabelę Wypych.

Koniec nauki w szkole podstawowej to moment, kiedy zwiększa się wiedza młodych ludzi, zmieniają ich upodobania i krystalizuje obraz tego, co chcieliby robić w życiu. Uczniowie dookreślają swoje zainteresowania, predyspozycje i marzenia, czego efektem może być wybór odpowiedniego kierunku kształcenia.

Zaproponowany przez panią Izabelę scenariusz lekcji pomyślany był jako próba wsparcia uczniów w dookreślaniu pola ich zainteresowań i predyspozycji oraz zwrócenia ich uwagi na rynek pracy, zawody, warunki zatrudnienia.

Ciekawe ćwiczenia i zabawy były natomiast świetną okazją do autorefleksji, przyjrzenia się sobie bliżej. Uczniowie dowiedzieli się, jak ważne jest odkrywanie tego „co się lubi” i łączenie tego z tym, „co się może”, choć nie zawsze pojawiają się już plany zawodowe.

Zajęcia pokazały też, że rozwój zawodowy jest wpisany w rozwój osobisty każdego człowieka i uwarunkowany wieloma różnorodnymi czynnikami: biologicznymi, psychologicznymi, ekonomicznymi i społecznymi.

Lekcja uświadamiająca ważność decyzji o wyborze zawodu to zapewne dla szóstoklasistów jeden z pierwszych etapów planowania kariery zawodowej, ale niezwykle ważny. Samoświadomość tego, jaki jest mój potencjał i ograniczenia może zadecydować o satysfakcji z życia zawodowego ucznia w przyszłości.

Uczniowie i wychowawczyni bardzo dziękują za interesującą lekcję.

materiał: Małgorzata Badzińska

Oceń artykuł: 78 35

Czytaj również

udostępnij na FB
0

Kolejna wędrówka wzdłuż rzeki Noteć. Trasa nie będzie trudna

Zapraszam na wędrówkę z cyklu# "Po bezdrożach".

(czytaj więcej)
0

Rocznica powstania w gettcie warszawskim. Heroiczna walka

Dzisiaj, 19 kwietnia przypada# 81. rocznica powstania w getcie warszawskim.

(czytaj więcej)
0

Zmień swoje dotychczasowe nawyki. Serce kocha sport

Systematyczna aktywność fizyczna jest podstawą# zdrowego stylu życia. Małymi krokami spróbuj zmienić swoje dotychczasowe nawyki.

(czytaj więcej)
0

Kwiecień plecień. Poranne opady śniegu zaskoczyły mieszkańców

W kcyńskiej gminie dziś rano #padał śnieg z deszczem i to dość intensywnie. Za oknem przez kilkanaście minut panowała iście zimowa aura.

(czytaj więcej)