Dziś mamy 28 marca 2024, czwartek, imieniny obchodzą:

05 października 2021

Z dysleksją nie ma żartów. Te oznaki powinny zaniepokoić rodziców

fot. pixabay.com

fot. pixabay.com

Październik jest miesiącem, w którym od wielu lat Europejskie oraz# Polskie Towarzystwo Dysleksji zaprasza do udziału w akcji społecznej, której celem jest przypomnienie, że w każdej klasie są uczniowie o specyficznych trudnościach w nauce.

Tegoroczne obchody Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji odbywają się w dniach od 04 do 10 października 2021r, pod hasłem: "Jesteśmy różni - jesteśmy razem”. Niepowodzenia szkolne mogą pojawiać się na różnym etapie nauki szkolnej, przyczyny są bardzo różnorodne, zazwyczaj są wielorakie i złożone. Jedną z przyczyn niepowodzeń szkolnych są specyficzne trudności w uczeniu się. Jest to termin odnoszący się do zaburzonego funkcjonowania dziecka w szkole. Specyficzne trudności w uczeniu się mogą dotyczyć różnych dziedzin i umiejętności szkolnych lub tylko pewnych ich zakresów, mogą występować pojedynczo lub mieć złożony charakter.

Do najbardziej znanych należą:

-Specyficzne trudności w nauce czytania i pisania, spowodowane zaburzeniami procesów percepcyjno – motorycznych, przy prawidłowym rozwoju intelektualnym i właściwej stymulacji środowiskowej- dysleksja rozwojowa.
-Specyficzne trudności w nauce czytania – dysleksja.
Dziecko podczas czytania między innymi myli podobnie wyglądające litery (p, b, d), przestawia głoski, pomija sylaby, czyta początek wyrazu, opuszcza końcówki i resztę zgaduje, tempo czytania zazwyczaj jest bardzo wolne. Podczas głośnego czytania brak płynności, biegłości, brak rozumienia czytanych treści.
-Specyficzne trudności w osiągnięciu poprawnego poziomu pisma – dysgrafia.
Pismo dziecka z zdiagnozowaną dysgrafią jest niekształtne, nieproporcjonalne, niejednolicie położone w stosunku do liniatury, niespójne są elementy liter, zdarza się zagubienie liniatury.
Dysgrafia utrzymuje się zazwyczaj długo i nie ustępuje. Uczeń, który jest dotknięty tą dysfunkcją pisze zazwyczaj wolniej niż rówieśnicy. Z dysgrafią związane jest często zbyt duże napięcie mięśni dłoni i palców osoby piszącej, co sprawia szybsze męczenie się ręki. W czasie pisania ważny jest również prawidłowy chwyt narzędzia pisarskiego.
-Specyficzne trudności w pisaniu mimo znajomości zasad pisowni, interpunkcji i podstaw gramatyki – dysortografia.
Charakterystyczne są błędy literowe, zniekształcenia struktury głoskowo-literowej wyrazów, mogą być pominięte detale graficzne i znaki interpunkcyjne. Osoby które mają trudności z opanowaniem umiejętności ortograficznego pisania zazwyczaj potrafią teoretycznie przedstawić podstawowe zasady pisowni, jednak nie potrafią wykorzystać ich w praktyce. Charakterystyczną cechą jest również nieumiejętność rozróżnienia słowa zapisanego poprawnie od napisanego źle.
-Specyficzne trudności w nabywaniu umiejętności matematycznych – dyskalkulia.

Dziecko z diagnozą dyskalkulii wykazuje osłabione możliwości zdobywania umiejętności matematycznych. Ujawnia kłopoty w rozumieniu prostych zasad liczenia, posługiwania się liczbami i intuicyjnej ocenie matematycznej, np. grupowanie przedmiotów wg różnych cech.

Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu po raz pierwszy opisane zostały ponad sto lat temu w Anglii przez okulistę W. Pringle Morgana, który określił je mianem: „wrodzona ślepota słowna”. Przyglądając się biografiom znanych osób ( Hans Christian Andersen, Agata Christie, Albert Einstein, Winston Churchill, Thomas Edison ) mających specyficzne trudności w nauce, zauważyć można, że osiągnęli oni życiowy sukces, mimo dysleksji. Determinacja, wytrwałość, kreatywność, – to właśnie cechy, które sprawiają, że dysleksja często zamiast przeszkodą, może stać się prawdziwym darem. W literaturze europejskiej podaje się, że dzieci mające specyficzne trudności stanowią 10-15% uczniów, w tym 4% to przypadki bardzo nasilonych trudności (wg międzynarodowych klasyfikacji chorób ICD-10, DSM-IV), które można byłoby określić nazwą głębokiej dysleksji. Badania w Polsce określają odsetek dysleksji na 9-10% (Bogdanowicz, Jaklewicz 1968-1982).

Omawiane trudności w nauce mogą dotyczyć różnych dziedzin, wpływają na niepowodzenia we wszystkich przedmiotach nauczania, nie tylko języka polskiego i matematyki, ale również plastyki, muzyki, wychowania fizycznego, geografii, geometrii, chemii, biologii, historii oraz w uczeniu się języków obcych. Istnieje wiele hipotez na temat przyczyn dysleksji, jednak etiologia nie jest do końca znana. Przypuszcza się, że w/w problemy spowodowane są:

- uwarunkowaniami genetycznymi
- zaburzeniami hormonalnymi w okresie prenatalnym
- opóźnionym procesem dojrzewania centralnego układu nerwowego
- mikrouszkodzeniami tkanki mózgowej w trakcie porodu lub w okresie okołoporodowym.

Wystąpienie dysleksji rozwojowej poprzedzają objawy dysharmonijnego rozwoju w młodszym wieku dziecka, mówimy wtedy o ryzyku dysleksji. Wczesna specjalistyczna diagnoza, która jest warunkiem skutecznej pomocy dziecku, musi być poprzedzona wnikliwą obserwacją. Każdy rodzic i nauczyciel powinien zauważyć charakterystyczne objawy ryzyka dysleksji.

W okresie przedszkolnym i na początku nauki szkolnej można zaobserwować kilka następujących symptomów:

- trudność w zapinaniu ubrania, sznurowania butów itp.,
- trudność ze stosowaniem zaimków: w środku – na zewnątrz, przed – za, itp.,
- trudność z zapamiętywaniem i wypełnianiem więcej niż jednego polecenia w tym samym czasie,
- opóźnienie rozwoju mowy: trudności z wypowiadaniem się, wadliwa wymowa, częste przestawianie głosek i sylab,
- trudności z przypominaniem sobie nazw przedmiotów,
- mylenie nazw kierunków: prawa – lewa,
- trudności w nauce pisania: zwierciadlane odwracanie liter, deformowanie kształtu liter,
- trudności z zapamiętaniem materiału występującego w formie serii, sekwencji: np.: dni tygodnia, nazwy miesięcy, litery alfabetu,
- trudności w pamiętaniu aktualnej daty (jaki jest dziś dzień), daty swoich urodzin, imienin i określenia czasu,
- słabe postępy w uczeniu się czytania zarówno metodą fonetyczną, jak i globalną (rozpoznawanie napisów),
- szybka męczliwość, uwarunkowana koniecznością włożenia większego wysiłku i koncentracji uwagi w zadaniach typu szkolnego.

Wczesna interwencja i pomoc dzieciom mającym problemy w nauce może zmniejszyć skutki zaburzeń. Trzeba stworzyć dziecku odpowiednie warunki do przezwyciężania trudności. Każde dziecko z ryzyka dysleksji powinno jak najwcześniej wyrównać opóźnienia rozwojowe, najlepiej przed rozpoczęciem nauki szkolnej. W przypadku braku pomocy już na początku kariery szkolnej dziecko doświadcza niepowodzeń, które są często przyczyną niekorzystnych zmian w sytuacji dziecka. Dziecko z trudnościami nie odnosi sukcesów w nauce, często poddawane jest krytyce. Z uwagi na to, samoocena i poczucie własnej wartości jest zaniżone.

Główną rolę w udzielaniu pomocy dziecku z trudnościami w nauce czytania i pisania, szczególnie w młodszych klasach ma nauczyciel. Ma on możliwość zaobserwowania trudności, jakie pojawiają się u dziecka. Nauczyciel, który pracuje z dzieckiem mającym specyficzne trudności w nauce powinien ściśle współpracować, z rodzicami, którzy według wskazówek mogą aktywnie włączyć się w pomoc swojemu dziecku. Dzieci u których występują zaburzenia systemu percepcyjno- motorycznego powinny zostać włączone w systematyczne zajęcia korekcyjno- kompensacyjne dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Celem tych zajęć jest usprawnianie zaburzonych lub opóźnionych funkcji percepcyjno- motorycznych.

Jeżeli wyżej wymienione objawy się utrzymują lub nasilają, wskazane jest badanie diagnostyczne w poradni psychologiczno- pedagogicznej.

Więcej informacji na stronie Polskiego Towarzystwa Dysleksji https://www.ptd.edu.pl

W zakładce dla rodzica i ucznia można pobrać:

- Tygodniowe ćwiczenia poprawnej pisowni - samodzielna praca starszych uczniów
- Wspomnienia ucznia z dysleksją
- Dekalog rodziców dzieci dyslektycznych
- Katalog rodzicielskich zachowań
- "Dyktando w 10 punktach" -czyli jak pracować z dzieckiem?
- Wspomnienia matki dziecka dyslektycznego
- Jestem rodzicem dziecka z dysleksją
- Materiały dla rodziców przyszłych pierwszoklasistów

Materiał: Lucyna Bąk - Pedagog-terapeuta PPPP Nakło/Notecią

Autor nie wyraża zgody na komentowanie artykułu. 

Oceń artykuł: 32 9

Czytaj również

udostępnij na FB
0

Prawo pocztowe. Prezydent podpisał nowelizację ustawy

Ustawa umożliwia przekazanie Poczcie Polskiej# 2,052 mld zł dotacji na finansowanie kosztu netto obowiązku świadczenia usług powszechnych w latach 2021-2024 r.

(czytaj więcej)
0

Rozpoczyna się Triduum Paschalne. Dziś Wielki Czwartek

Wielki Czwartek rozpoczyna przeżywanie #Świętego Triduum Paschalnego.

(czytaj więcej)
0

Społeczne sadzenie lasu. Akcja żołnierzy Obrony Terytorialnej

27 marca kujawsko-pomorscy Terytorialsi z kompanii #dowodzenia, 81 batalionu lekkiej piechoty z Torunia, 83 batalionu lekkiej piechoty z Grudziądza oraz pracownicy cywilni RON wraz Dowódcą 8. Kujawsko-Pomorskiej Brygady Obrony Terytorialnej płk Marcinem Dojasiem w ramach kolejnej udanej współpracy Brygady z leśnikami wzięli udział w akcji społecznego sadzenia lasu.

(czytaj więcej)
0

Pod Bydgoszczą wylądowało UFO? Tajemniczy spodek pod lasem

- To spodek obcej cywilizacji, UFO, a może to jakieś urządzenie szpiegowskie# z innego kraju? - spekulują mieszkańcy Tarkowa Dolnego w powiecie bydgoskim na widok dziwnego pojazdu, który stanął na jednej z łąk pod lasem w powiecie bydgoskim.

(czytaj więcej)