Dziś mamy 19 sierpnia 2019, poniedziałek, imieniny obchodzą:

10 sierpnia 2019

Wysokość barier ma znaczenie. Zadbanie o bezpieczeństwo podróżujących

fot. GDDKiA

fot. GDDKiA

Wysokość barier wzdłuż dróg ma znaczenie. Poniżej przedstawiamy # komunikat ze strony Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Drogi ekspresowe i autostrady z definicji przeznaczone są do ruchu pojazdów. Wszelkie elementy wyposażenia drogi z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego mają zadbać o bezpieczeństwo podróżujących. 

Niedopuszczalne jest chodzenie po drodze, a jeśli już musimy opuścić unieruchomiony pojazd to przechodzimy na zewnętrzną stronę jezdni, korzystając z drzwi ewakuacyjnych w ekranach przeciwhałasowych. Jeśli na zewnętrznej krawędzi są bariery energochłonne sięgające kolan to przechodzimy przez nie. Pamiętajmy, by pod żadnym pozorem nie przechodzić przez wysokie bariery i nie wspinać się na ekrany przeciwolśnieniowe lub przeciwhałasowe.

Bariery drogowe, montowane po zewnętrznej stronie drogi lub w pasie rozdziału, mają wysokość ok. 50-60 cm. Ich zadaniem jest uniemożliwienie pojazdom zjazdu z drogi na pobocze lub sąsiednią jezdnię. Na odcinkach dróg przechodzących przez obiekty inżynierskie oddzielne dla każdej jezdni: mosty, wiadukty lub estakady, montuje się dwukrotnie wyższe bariery. Muszą mieć co najmniej 110 cm wysokości, a ich zadaniem jest zabezpieczenie przed wypadnięciem pojazdu z trasy. Takie rozwiązanie jest zgodnie z rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 30 maja 2000 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie.

Obiekty inżynierskie przewidziane do ruchu pieszych czy rowerzystów, nawet jeśli różnica poziomu wynosi tylko 0,5 m, powinny być wyposażone w zabezpieczenia chroniące przed upadkiem osób z wysokości. Tym zabezpieczeniem są bariery uzupełnione poręczą oraz dodatkowymi elementami poziomymi, przy czym wysokość balustrady powinna wynosić nie mniej niż 110 cm.

Pamiętajmy, jeśli sytuacja zmusiła nas do opuszczenia pojazdu na drodze ekspresowej lub autostradzie to korzystajmy z wyznaczonych wyjść ewakuacyjnych lub przechodźmy przez niskie, sięgające kolan dorosłej osoby bariery. Jeśli bariera sięga powyżej pasa, idźmy wzdłuż niej do miejsca, w którym będzie niższa i dopiero tam możemy bezpiecznie ją przekroczyć. Nie ważne, czy robimy to w dzień czy po zmroku czy w nocy. Niech wysokość bariery zawsze mówi o tym, czy można ją bezpiecznie pokonać.

Te same zasady obowiązują również w szczególnych sytuacjach, np. gdy z jakiegoś ważnego powodu (np. chcemy udzielić pomocy poszkodowanym w wypadku) musimy przejść na drugą jezdnię przez pas rozdziału. Jeśli jest niska bariera możemy przejść, jeśli wysoka to idziemy do miejsca, w którym będzie niska. Pamiętajmy o tym. Chodzi o nasze bezpieczeństwo.

Wspomniane wcześniej rozporządzenie nie mówi nic o dodatkowych rozwiązaniach zabezpieczających. Takich wytycznych nie ma również w opracowanym na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury Katalogu typowych konstrukcji drogowych obiektów mostowych. Analizując wydarzenia na drogach, postanowiliśmy zbadać, jakie są możliwości dodatkowego zabezpieczenia lub ostrzeżenia przed niebezpieczeństwem pieszych, którzy w awaryjnej sytuacji znajdą się na drodze poza autem. O opinie poprosiliśmy również ekspertów zajmujących się branżą mostową i BRD. Na sieci dróg krajowych jest 1400 podwójnych obiektów o łącznej długości 90 km..

materiał: GDDKiA

Oceń artykuł: 0 0

Czytaj również

udostępnij na FB

Komentarze (0) Zgłoś naruszenie zasad

Uwaga! Internauci piszący komentarze na portalu biorą pełną odpowiedzialność za zamieszczane treści. Redakcja zastrzega sobie jednak prawo do ingerowania lub całkowitego ich usuwania, jeżeli uzna, że nie są zgodne z tematem artykułu, zasadami współżycia społecznego, a także wówczas, gdy będą naruszać normy prawne i obyczajowe. Pamiętaj! -pisząc komentarz, anonimowy jesteś tylko do momentu, gdy nie przekraczasz ustalonych zasad.

Komentarze pisane WIELKIMI LITERAMI będą usuwane!

Dodaj komentarz

kod weryfikacyjny

Akceptuję zasady zamieszczania opinii w serwisie
Komentarz został dodany. Pojawi się po odświeżeniu strony.
Wypełnij wymagane pola!



LOKALNY HIT

Meble łazienkowe
Wypożyczalnia samochodów
Bon upominkowy
Szafy przesuwne
Fotoobrazy na płótnie
od 48,50PLN
Bezpłatne kontrolowanie sprawności układu kierowniczego
Makijaż ślubny
Zezwolenie na transport odpadów
od 2000PLN
0

Okres grzewczy coraz bliżej. Jak zadbać o modernizację źródła ciepła?

We wrześniu rozpoczyna się kolejny sezon grzewczy. Coraz chłodniejsze dni i # noce oznaczają konieczność uruchomienia centralnego ogrzewania w naszych domach.

(czytaj więcej)
0

Jak w ciąży przetrwać upały. Co przyszłe mamy powinny zrobić?

Od kilku lat w naszym kraju letnie miesiące są coraz bardziej gorące. Bywają dni trudne do # przetrwania dla każdego z nas, a zwłaszcza dla przyszłych mam.

(czytaj więcej)
0

Wytwarzamy zbyt dużo CO2. Już możemy odczuć zmiany klimatu

Dwutlenek węgla (CO2) to jeden z gazów cieplarnianych, którego nadmierna emisja # przyczynia się do niepożądanych zmian klimatycznych na świecie.

(czytaj więcej)
0

Kierunek wakacje. Dlaczego warto wybrać lot czarterowy?

Coraz więcej osób interesuje się lotami czarterowymi. Przeloty organizowane przez # biura podróży potrafią kosztować znacznie mniej, niż te wykupione bezpośrednio u przewoźnika.

(czytaj więcej)