Dziś mamy 16 października 2021, sobota, imieniny obchodzą:

25 czerwca 2021

Wyjątkowy rok szkolny w przedszkolu. Atrakcji nie zabrakło

fot. pow.

fot. pow.

Miniony rok szkolny był w przedszkolu wyjątkowy ze# względu na sytuację epidemiczną. Wydawało się początkowo, że spowoduje ona ograniczenia w realizacji podstawy programowej.

Szybko okazało się, że wystarczy tylko odkryć potencjał tego, co było nam bliskie i dostępne. Wyszliśmy do przedszkolnego ogrodu, by w nim znaleźć to , czego wcześniej szukaliśmy na zewnątrz. 3 latki z grupy Skrzaty Samorządowego Przedszkola nr 2 w Szubinie spędziły w nim wspaniały czas i poznały potencjał każdego zakątka.

Naturalne jest, że dzieci już od najmłodszych lat lubią przebywać w otoczeniu przyrody. Chętnie bawi się na powietrzu, a świat przyrody jest dla nich czymś bardzo bliskim, to w nim czują się dobrze i bezpiecznie. To właśnie tam śpiewają ptaki, spotkać można drobne zwierzęta, obserwować zmieniającą się przyrodę, posłuchać wiatru szumiącego w koronach drzew.

Mając na uwadze rozwój fizyczny, zabawa i ruch na powietrzu niewątpliwie przyczyniają się do zdrowia dziecka. Pod wpływem przyrody dziecko staje się silniejsze i odporniejsze na wiele chorób, to przyroda wraca mu utracony apetyt, pogłębia jego sen, a także wzmacnia system nerwowy i pobudza aktywność całego organizmu.

Dzięki zabawom i grą ruchowym podnosi się wydolność wielu układów i narządów, zwłaszcza układu ruchowego i mięśniowego, krążenia, oddychania, przemiany materii, a także rozwijają się wszystkie cechy motoryki: siła, szybkość, zręczność, wytrzymałość oraz umiejętności ruchowe, niezbędne w toku codziennej działalności człowieka.

Dla rozwoju poznawczego dziecka to właśnie przyroda jest nieocenionym wychowawcą i nauczycielem. Dziecko codziennie styka się ze światem natury, który umożliwia mu dostrzeganie piękna, zaciekawia swoimi wytworami, wywołuje pasję poznawczą i badawczą. Dzięki obserwacji i doświadczaniu różnorodnych zjawisk, kształci się uwaga dziecka, jego spostrzegawczość, pamięć wzrokowa, sprawność myślenia i mowy.

Środowisko przyrodnicze, prezentujące ogromne bogactwo przedmiotów i zjawisk, kształtów i barw, znajduje odzwierciedlenie m. in. w wytworach plastycznych, za pomocą których dzieci wyrażają własne przeżycia, pomysły, doświadczenia. Dziecko, pod wpływem przyrody, nie tylko uczy się wyrażania swoich myśli, ale również kształci wyobraźnię, ćwiczy mowę.

Aktywne obcowanie z przyrodą pełni ważną rolę w kształtowaniu elementarnych pojęć dziecka o świecie. Przyczynia się do rozwoju ciekawości, jak również dostrzegania zależności między faktami, a ich przyczynami. Dziecko potrafi dostrzec charakterystyczne cechy różnych przedmiotów i zjawisk, rozumie zmienność tych cech pod wpływem warunków zewnętrznych (zjawiska atmosferyczne, pory roku, pory dnia), odkrywa też zmienne właściwości materiałów przyrodniczych.

Wiedza, do której dzieci dochodzą samodzielnie, jest najbardziej trwała, dlatego tak ważne jest zapewnianie dzieciom aktywnego udziału w poznawaniu środowiska.

Przedszkole to czas, w którym kształtuje się osobowość, poczucie obowiązku, pracowitość, sprawiedliwość społeczna. Dziecko zwraca uwagę na uczucia i potrzeby innych, zaczyna rozumieć wartości norm moralnych, dlatego też obcowanie z przyrodą w sposób czynny, przez prace hodowlane i zabawę, ma znaczenie dla rozwoju społeczno – moralnego. Prace hodowlane uczą odpowiedzialności, obowiązkowości, umiejętności współdziałania w zespole, planowania zadań i podziału wykonywanych czynności pomiędzy członków grupy. Dzieci, poznając przyrodę, nie tylko wyzbywają się przesądów i uprzedzeń do niektórych zwierząt, ale dodatkowo dowiadują się o pozytywnym znaczeniu zwierząt dla środowiska. Zabawy związane z przyrodą dają dziecku okazję do rozwijania jego zainteresowań.

Dziecko przyjmując i wypełniając obowiązki w grupie, kształtuje wytrwałość, satysfakcję, poczucie kompetencji i pewność siebie. Kontakt z naturą wpływa również na rozwój emocjonalny dziecka. Przyroda stanowi okazję do przeżywania pozytywnych emocji, daje zadowolenie. Obcując z przyrodą dziecko rozwija w sobie wrażliwość artystyczną, dostrzega piękno otaczającego świata. Już od najmłodszych lat poprzez obcowanie z przyrodą, dziecko nabywa przekonania, że będąc częścią przyrody a obowiązek odpowiedzialności za nią. Przestrzeń poza salą przedszkolną dała maluchom swobodę, umożliwiała ruch i wywoływała pozytywne emocje nawet u tych dzieci, którym ciężko było się rozstać z najbliższymi.

Sytuacje edukacyjne na tle zmieniającego się wraz z porą roku terenu aktywizowała i angażowała dzieci, pobudzała do rozwiązywania problemów, a ty samym wzbogacała wiedzę i rozwijała umiejętności. Wzajemna pomoc, wsparcie kolegów w razie problemów, korzystanie z wiedzy innych była ogromną szansą na rozwijanie relacji i integrację grupy
3 latków.

Pomimo, że nie wychodziliśmy poza przedszkole to dzięki miasteczku ruchu drogowego uczyliśmy się zasad bezpieczeństwa w ruchu drogowym, poznaliśmy obrazkowy Kodeks korzystania z ogrodu przedszkolnego.
Częste wyjścia poza salę szybko przyniosły efekty w zakresie rozwoju czynności samoobsługowych. Dzieci korzystając z instrukcji obrazkowej pamiętały o wszystkich częściach garderoby, o kolejności zakładania ich, zwracały uwagę na dobieranie ubrań do pogody.

Czas w ogrodzie umożliwiał pozostawienie dzieciom swobody w wyborze formy spędzania czasu wolnego, konsekwentne uczenie dzieci odpowiedzialności za swoje zachowanie, rozwijało inicjatywę i samodzielność dzieci w działaniu i w myśleniu, poszukiwaniu najlepszych dla siebie form zabawy i spędzania czasu wolnego. Poprzez zabawę w parach i zespołach dzieci mogły czerpać z doświadczeń rówieśników.

W przedszkolnym ogrodzie Skrzaty uczestniczyły w zabawach ruchowych, maratonach i grach terenowych. Podejmowały działania plastyczne i konstrukcyjne. Muzykowały, śpiewały i tańczyły. Rozwijały mowę podczas zabaw logopedycznych. Uczyły się języka angielskiego. Spotykały z gośćmi. Wykonywały doświadczenia i eksperymenty. Dbały o otoczenie i podejmowały działania proekologiczne. Uprawiały ogródek, biwakowały i odpoczywały.

Organizacja zabaw i zajęć w otoczeniu przyrody, poza salą przedszkolną doskonale wpisuje się w założenia planu daltońskiego, w oparciu o który pracuje nasze przedszkole.

Z grupy rozbieganych, szlochających , zajętych sobą maluszków rozwinęły się poszukujące nowych bodźców, ciekawe świata, silnie identyfikujące się ze swoją przedszkolną grupą 4 latki. Śmiało można stwierdzić, że ogromne znaczenie miało dla maluchów ich aktywizowanie poprzez doświadczanie, eksperymentowanie, eksplorowanie otoczenia. Szybko zauważyłyśmy poprawę kompetencji językowych, koncentracji na wykonaniu zadania, wytrwałości w pokonywaniu problemów, bez ciągłego oczekiwania pomocy. Ten specyficzny rok pracy pozwolił wzbogacić i odświeżyć nauczycielski warsztat i odkryć nowe możliwości.

Materiał: Anna Kluska - Samorządowe Przedszkole nr 2 w Szubinie
Autorka nie wyraża zgody na komentowanie artykułu

Oceń artykuł: 11 0

Czytaj również

udostępnij na FB
0

Chrupiący, świeży i pachnący. Dziś Światowy Dzień Chleba

Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika#, że przeciętny Polak zjada blisko 40 kg chleba rocznie. Nie wyobrażamy sobie bez niego śniadania, często jemy go do obiadu, a i na kolację sprawdza się równie dobrze. Z okazji Światowego Dnia Chleba (16 października) bierzemy chleb pod lupę i podpowiadamy, jakie pieczywo wybrać oraz jak samodzielnie przygotować świeży, pachnący bochenek we własnym domu.

(czytaj więcej)
0

Światowy Dzień Wzroku. Specjaliści apelują, aby nie zwlekać z badaniami

14 października 2021 roku przypada Światowy Dzień Wzroku, który w# tym roku koncentruje się wokół tematu #LoveYourEyes.

(czytaj więcej)
0

Kawa jak lek przeciwnadciśnieniowy. Jaką ilość kawy można wypić jednego dnia?

Regularne picie 1-3 filiżanek kawy dziennie nie tylko nie# zwiększa ryzyka rozwoju nadciśnienia, ale może je nawet zmniejszać. Badania ostatnich lat pokazały, że w kawie są obecne związki, które „naśladują” działanie niektórych leków hipotensyjnych.

(czytaj więcej)
0

Pandemia spowodowała znaczny spadek aktywności fizycznej dzieci i młodzieży

Pandemia nie sprzyjała aktywności fizycznej. Prawie 10 proc. dzieci i# młodzieży w wieku od 10 do 18 lat nie ćwiczyło ani jednego dnia w tygodniu. Co najmniej cztery razy w tygodniu miało z nią do czynienia 41 proc. badanych, o blisko 10 proc. mniej niż wcześniej - wynika z ustaleń pracowni IBRiS.

(czytaj więcej)