Dziś mamy 19 marca 2024, wtorek, imieniny obchodzą:

22 lipca 2018

Egzamin gimnazjalny. W gminie Szubin najlepiej wypadła "Dwójka"

fot. MEN

fot. MEN

Jak przedostatni rocznik gimnazjalistów poradził sobie z egzaminacyjnym #maratonem? Które - zdaniem CKE zadania okazały się dla uczniów z regionu "bułką z masłem", a w jakich obszarach poszło gorzej?

Egzamin gimnazjalny został przeprowadzony w kwietniu. Składał się z trzech części - humanistycznej, gimnazjaliści rozwiązywali zadania z historii, wiedzy o społeczeństwie i języka polskiego, części matematyczno-przyrodnicznej, obejmującej zadania z przedmiotów przyrodniczych biologii, chemii, fizyki, geografii oraz matematyki. W trzeciej części egzaminacyjnych zmagań uczniowie rozwiązywali zadania z wybranego języka obcego na poziomie podstawowym bądź na poziomie podstawowym i rozszerzonym.

Arkusze zawierały zadania zamknięte typu - prawda-fałsz, testy wielokrotnego wyboru i dobierania oraz otwarte - wymagające krótkiej odpowiedzi wraz z uzasadnieniem. Wyniki - podawane procentowo - Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała w czerwcu.

- Wyniki tegorocznego egzaminu pokazują, że uczniowie dobrze poradzili sobie z zadaniem z języka polskiego (...) Większości nie przysporzyło również problemów zadanie z historii sprawdzające umiejętność analizy i interpretacji źródła kartograficznego. Z matematyki uczniowie wykazali się umiejętnością odczytywania i interpretowania informacji, przedstawionych za pomocą wykresów funkcji, a z biologii - umiejętnością posługiwania się podstawowymi pojęciami z zakresu genetyki. Gimnazjaliści przystępujący do egzaminu z języka angielskiego (...) najlepiej poradzili sobie z rozwiązaniem zadań z zakresu rozumienia ze słuchu. (…) Egzamin wskazał również umiejętności, które gimnazjaliści opanowali słabiej. W części humanistycznej z języka polskiego trudność sprawiło między innymi zadanie sprawdzające funkcjonalne wykorzystanie wiadomości z zakresu świadomości językowej, a z historii zadanie dotyczące chronologii historycznej. Z matematyki najtrudniejsze okazało się zadanie na dowodzenie, które wymagało znajomości pojęcia mediany, a także samodzielnej analizy problemu i przedstawienia argumentacji matematycznej, natomiast z geografii – zadanie dotyczące związku głównych cech klimatu Polski z czynnikami je kształtującymi - ocenia Centralna Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku.

Jak z egzaminacyjnymi zmaganiami poradzili sobie uczniowie z gminy Szubin, obrazuje tabela.

Wyniki egzaminu gimnazjalnego w gminie Szubin                
szkoła j.polski historia i WOS matematyka przyrodnicze j.angielski – podst. j.angielski – rozsz. j. niemiecki – podst. j.niemiecki– rozsz.
Jedynka Szubin 67,3% 56,9% 49,8% 50,4% 64,5% 49,2%    
Dwojka Szubin 80,9% 64,1% 64,2% 61,1% 73,3% 58,7% 88% 63%
Rynarzewo 67,4% 51,6% 47,0% 54,1% 62,3% 45,1%    
Kowalewo 72,6% 64% 53,1% 61,8% 61,2% 51,8%    

Szkoły wiejskie

Analizując wyniki poszczególnych szkół z perspektywy lokalizacji szkoły, na tle średniej dla szkół wiejskich zdecydowanie lepiej wypadli gimnazjaliści z Kowalewa. Średnia z historii i WOS-u dla szkół wiejskich w województwie wyniosła 55% - w Kowalewie 64% (Rynarzewo - 51,6 %).

Język polski w obu placówkach wypadł lepiej niż średnia wojewódzka (64) - w Rynarzewie - 67,4%, w Kowalewie - 72,6%. Wynik gimnazjalistów z Rynarzewa w części matematycznej pokrył się ze średnią wojewódzką (47%), uczniowie z Kowalewa osiągnęli 53,1%. Lepiej niż średnia (52%) wypadły przedmioty przyrodnicze - w Rynarzewie - 54,1%, w Kowalewie - 61,8%. Nieco lepiej niż statystyka (59%), wypadł także egzamin z języka angielskiego na poziomie podstawowym. Gimnazja z terenów wiejskich gminy Szubin osiągnęły wynik nieco powyżej 60%. Na poziomie rozszerzonym średnia wyniosła 43%. W szkole w Rynarzewie - 45,1%, w Kowalewie - 51,8%. Dyrekcja szkoły w Kowalewie jest zadowolona z wyniku z języka angielskiego, podczas gdy przedmioty humanistyczne okazały się zbyt trudne.

Gimnazja miejskie

Bardzo dobrymi wynikami może się pochwalić Dwójka - na tle średniej wojewódzkiej dla miast do 20 tys. mieszkańców. Średni wynik z języka polskiego dla szkół w małych miasteczka wyniósł 65%, podczas gdy w Dwójce uczniowie osiągnęli z tej części egzaminu średnio 80,9%. Arkusz z zadaniami z historii i WOS-u w obu miejskich gimnazjach również wypadł lepiej niż średnia wojewódzka - 54%. Wynik w Jedynce to 56,9, w Dwójce 64,1%.

Średnia wojewódzka dla przedmiotów przyrodniczych wyniosła 52%. Gimnazjaliści z Jedynki do niej nie dociągnęłi - osiągnięty przez nich wynik to 50,4%, w Dwójce średnia to 61,1%. Matematykę uczniowie z Dwójki napisali zdecydowanie lepiej niż średnia wojewódzka, która osiągnęła 47%. Ich wynik to 64,2%. Podobnie język angielski na poziomie podstawowym. Przy statystyce dla regionu na poziomie 63%, uczniowie z Dwójki osiągnęli 73,3%.

Oceń artykuł: 8 2

Czytaj również

udostępnij na FB

Komentarze (14) Zgłoś naruszenie zasad

    • -15 (23)

    mama, w dniu 23-07-2018 08:33:26 napisał:

    Nasuwa się pytanie, gdzie leży problem tak niskich wyników w Jedynce? W uczniach, rodzicach czy zawaliło ciało pedagogiczne?

    odpowiedz

    • 16 (22)

    Wanda, w dniu 23-07-2018 09:54:58 napisał:

    Droga mamo. Likwidacja gimnazjum, przeniesienie do innej szkoły, zmiana środowiska i części nauczycieli. Uczniowie długo przyzwyczajają się do nowej sytuacji zwłaszcza w poczuciu braku stabilizacji. Wyniki gorsze średnio o 10 - 15% w porównaniu do lat ubiegłych.Najbardziej trzeba za to podziękować pani minister Zalewskiej. Resztę już sama sobie dopowiedz.

    odpowiedz

    pokaż odpowiedzi (1)
    • 13 (19)

    Wanda, w dniu 23-07-2018 09:58:11 napisał:

    Dodam jeszcze, że w naszej gminie rzeczywistej likwidacji (bo dotyczy to również zmiany budynku) uległo tylko gim 1. Reszta szkół zmieniła tylko nazwę. Nasze dzieci musiały zmienić całe środowisko szkolne.

    odpowiedz

    • 1 (7)

    mama, w dniu 23-07-2018 10:08:02 napisał:

    Droga Wando. Jestem byłym uczniem Jedynki. Zawsze kibicowałam mojej szkole :) Moje dziecko właśnie skończyło gimnazjum z bardzo wysokimi wynikami, nie mam więc powodów do zmartwień. Wszystkie czynniki wymienione przez Ciebie, nie zadziałały :) Zawsze skupiam się na całości, a nie na sobie. Zadałam tylko pytanie, które miało pobudzić do refleksji i wniosków na przyszłość. Poza tym jestem ciekawa opinii innych rodziców, nauczycieli, samych uczniów. Pozdrawiam.

    odpowiedz

    • 4 (10)

    Wanda, w dniu 23-07-2018 10:26:07 napisał:

    Droga mamo. Nie napadam na Ciebie, wskazuję na przyczyny takiego wyniku. Grzecznie odpowiadam na Twoje pytanie. Zwróć uwagę, że tylko w tym roku jest taki spadek wyników, zawsze byliśmy na czele. Wyobraź sobie, że niemal do końca roku uczniowie nie wiedzieli jaką szkołę skończą - gimnazjum czy ponownie podstawówkę.

    odpowiedz

    pokaż odpowiedzi (2)
    • 2 (2)

    Piotrek, w dniu 23-07-2018 13:42:25 napisał:

    Od zawsze istniała rywalizacja, Jedynka z Dwójką. Coś jak Bydgoszcz -Toruń. Zaczynało się od nauczycieli i przechodziło na uczniów. Jezeli Jedynka zawsze wychodziła lepiej, to nie ma co sie tak denerwować p. Wando. Najważniejsze są nasze dzieci. 'Pojedynki' nauczycieli mnie nie interesują.

    odpowiedz

    pokaż odpowiedzi (1)
    • 2 (4)

    mama, w dniu 23-07-2018 18:03:47 napisał:

    Zadałam tylko pytanie, w którym uwzględniłam również, nawet jako pierwsze 'zaniedbanie' rodzica... a tu posypały się minusy. Nie rozumiem. Ciężko się rozmawia z ludźmi :( Wyścigi szczurów dotyczą obecnie każdej dziedziny życia. Uciekam od tego, zaszywam się w dziurze jak mysz :)) Szkoda, że uczniowie się nie wypowiadają. Byłyby to wskazówki dla nas-rodziców i kadry nauczycielskiej.

    odpowiedz

    • 3 (3)

    Kowalewo, w dniu 24-07-2018 08:13:21 napisał:

    Brawo Kowalewo !!!

    odpowiedz

    • -1 (1)

    kos, w dniu 24-07-2018 18:40:31 napisał:

    Brawo " Dwójka "

    odpowiedz

    • -2 (2)

    Mika, w dniu 20-08-2018 21:17:24 napisał:

    Gratuluję nauczycielom z " dwójki " ,dyrektorowi .rodzicom i uczniom!

    odpowiedz

Uwaga! Internauci piszący komentarze na portalu biorą pełną odpowiedzialność za zamieszczane treści. Redakcja zastrzega sobie jednak prawo do ingerowania lub całkowitego ich usuwania, jeżeli uzna, że nie są zgodne z tematem artykułu, zasadami współżycia społecznego, a także wówczas, gdy będą naruszać normy prawne i obyczajowe. Pamiętaj! -pisząc komentarz, anonimowy jesteś tylko do momentu, gdy nie przekraczasz ustalonych zasad.

Komentarze pisane WIELKIMI LITERAMI będą usuwane!

Dodaj komentarz

kod weryfikacyjny

Akceptuję zasady zamieszczania opinii w serwisie
Komentarz został dodany. Pojawi się po odświeżeniu strony.
Wypełnij wymagane pola!



LOKALNY HIT

Bezpłatne kontrolowanie sprawności układu kierowniczego
Prowadzenie kadr i płac dla firm
od 50PLN
Budowa magazynów
Prowadzenie akt osobowych
od 30PLN
Balustrady Bramy Ogrodzenia
Kubek biały ze zdjęciem
24,90PLN
Zezwolenie na zbieranie odpadów
od 2000PLN
Bezpłatne kontrolowanie sprawności ustawienia świateł
0

Jak prawidłowo stosować antybiotyki? Nie przerywaj kuracji

Czy wiesz, jak prawidłowo stosować antybiotyki? Zapobieganie infekcjom i odpowiednie ich# leczenie pomogą zachować skuteczność leków i zapobiegać antybiotykoodporności.

(czytaj więcej)
0

Ćwiczenia policjantów i straży granicznej. Wspólne działania

Policjanci, wspólnie ze strażą graniczną, wzięli udział# w ćwiczeniach na terenie Portu Lotniczego w Bydgoszczy. Miały one na celu sprawdzenie i utrwalenie działań służb w odpowiedzi na realne zagrożenia, które mogą wystąpić podczas codziennej działalności lotniska.

(czytaj więcej)
0

Terytorialsi na kolejnym szkoleniu. Kurs SERE był bardzo wymagający

Ucieczka, unikanie przeciwnika, przetrwanie w terenie to tylko niektóre #zagadnienia kursu SERE poziomu B, który w minionym tygodniu zrealizowało Centrum Szkolenia Wojsk Obrony Terytorialnej w Toruniu. W 5-dniowym kursie udział wzięło kilkunastu Terytorialsów z całego kraju, a zajęcia realizowane były m.in. na terenie borów Tucholskich.

(czytaj więcej)
0

Co nam mówi kod kreskowy? Czy prefiks 590 = Polska?

Kto odpowiada za kody kreskowe#? GS1 to międzynarodowa organizacja zajmująca się zarządzaniem systemem znakowania produktów kodami kreskowymi.

(czytaj więcej)