Dziś mamy 19 kwietnia 2024, piątek, imieniny obchodzą:

07 grudnia 2017

"Aby skończyć, trzeba najpierw rozpocząć". Realizacja hydroinwestycji wymaga wielkich nakładów

fot. Starostwo Powiatowe w Nakle nad Notecią

fot. Starostwo Powiatowe w Nakle nad Notecią

Realizacja hydroinwestycji na projektowanych międzynarodowych, śródlądowych drogach # wodnych (E-30, E-40, E-70) w obrębie naszego kraju, jak również na pozostałych szlakach wodnych Polski, mających na celu doprowadzenie ich parametrów żeglowności do przynajmniej IV klasy, może być rozłożona na dziesięciolecia (50-60 lat).

Zrozumiałe jest, że tak znaczące co do zakresu prace wymagają gruntownych przygotowań pod względem projektowym, jak i finansowym.

Przypomnieć trzeba, jakie prace trzeba podjąć, aby doprowadzić do tego celu. Opracować i zrealizować trzeba:

  • koncepcję kaskadyzacji dolnej Wisły,
  • koncepcję połączenia kanałem Wisły z Bugiem granicznym w Brześciu (w tym miejscu po stronie białoruskiej znajduje się początek kanału łączącego Bug z Prypecią),
  • koncepcję przystosowania Odrzańskiej Drogi Wodnej do parametrów klasy Va wraz z budową na terytorium Polski odcinka kanału Odra - Dunaj,
  • budowę Kanału Śląskiego w klasie V żeglowności (połączenie Odry i Wisły w górnym ich biegu),
  • koncepcję modernizacji i rozbudowy połączenia Odry z Wisłą na odcinku drogi E-70 (Warta – Noteć – Kanał Bydgoski).

Jaki jest postęp prac?

Ruszają resortowe prace nad przygotowaniem studium wykonalności dla Odrzańskiej Drogi Wodnej E30 i Drogi Wodnej Rzeki Wisły E40 Warszawa-Gdańsk. O tym fakcie poinformowali: Wiceminister Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Jerzy Materna i Grzegorz Witkowski – Podsekretarz Stanu w tymże Ministerstwie.

Przez Republikę Czeską realizowane jest studium wykonalności dla korytarza wodnego Dunaj-Odra-Łaba (element drogi E-30).
W ramach międzyministerialnego porozumienia w sprawie realizacji stopnia wodnego w Siarzewie (następna tama na Wiśle, za Włocławkiem) powołano Komitet Sterujący składający się z przedstawicieli ministerstw: Środowiska, Energii i Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, z udziałem ekspertów z Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej, Urzędu Żeglugi Śródlądowej i Grupy Kapitałowej ENERGA. Zadaniem Komitetu jest wsparcie uzgodnień międzyresortowych oraz międzyinstytucjonalnych, określenie źródeł finansowania w tym wsparcie w opracowaniu memorandum na potrzeby współfinansowania ze środków unijnych oraz wsparcie podmiotów zaangażowanych w realizację przedsięwzięcia. W ramach tego porozumienia powierzono funkcję inwestora Prezesowi Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej (od 1 stycznia 2018 r. Prezesowi Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie). Zgodnie z harmonogramem w latach 2017-2019 planowane jest uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych, a w 2020 roku - rozpoczęcie prac budowlanych.

Tama ma być gotowa do końca 2025 roku.
W procesie doprowadzenia do żeglowności naszych tras wodnych są też pewne perturbacje.
Otóż jeszcze w październiku 2015 roku ratyfikowano umowę polsko-niemiecką dotyczącą Odrzańskiej Drogi Wodnej, jej części granicznej, z której wynika, że Odra docelowo, na skutek działań inwestycyjnych obu państw, osiągnie poziom III klasy żeglowności. Pozostawienie Odry w III klasie żeglowności to:
• Wykluczenie możliwości zakwalifikowania drogi wodnej do transeuropejskiej sieci transportowej, (TEN-T Trans-European Transport Networks)– program unijny dotyczący sieci drogowych, kolejowych, wodnych i powietrznych). Za realizację programu odpowiada Agencja Wykonawcza ds. Transeuropejskiej Sieci - kwalifikacja możliwa jest, gdy działania zaprojektowane są na osiągnięcie bezwzględnie IV i V klasy żeglowności.
• Zatrzymanie transportu towarów i unieruchomienie zlokalizowanych tam portów, które są własnością wielu kluczowych zakładów produkcyjnych kraju.
• Konieczność płacenia przez Polskę po 2030 roku kar za nie przeniesienie co najmniej 30% ładunków transportu samochodowego do transportu rzecznego i szynowego stosownie do zaleceń Komisji Europejskiej.
• Ograniczenie konkurencyjności naszej gospodarki, w której istnieje szereg firm, które wykorzystując żeglowność Odry zmniejszyły by koszty transportu.
• Samoistnie wykluczenie się z sięgania do środków unijnych, gdyż tylko IV i V klasa żeglowności otrzymuje dotacje z UE nawet 95 % całej inwestycji (przykładem są Niemcy).
• Odra w III klasie dalej będzie wąskim gardłem, nie zespoli rzeki z zachodnioeuropejską siecią dróg wodnych.
• Porozumienie dotyczy tylko i wyłącznie części Odrzańskiej Drogi Wodnej - Odry granicznej, pomijając polską część Odry i zupełnie nie uwzględniając aspiracji strony czeskiej, która planuje budowę połączenia w klasie Va.
• Finansowanie modernizacji Odry Granicznej do roku 2028 uniemożliwi także dalszą modernizację tego odcinka przez kolejne 5 lat z uwagi na wymóg trwałości projektu.

Trzeba mieć nadzieję, że renegocjacje doprowadzą do zmiany tego porozumienia, tym bardziej, że zmianą zainteresowani są Czesi.

materiał: Władysław Gajewski/Starostwo Powiatowe w Nakle nad Notecią

 

Oceń artykuł: 5 0

Czytaj również

udostępnij na FB

Komentarze (6) Zgłoś naruszenie zasad

    • 33 (35)

    Miłoś, w dniu 08-12-2017 07:39:29 napisał:

    To po hu* budowana była Marina skoro Noteć nie jest rzeką zdolną do żeglugi. Widać, że władze powiatu myślą przyszłościowo sfinansowaliśmy projekt, który będzie spełniał swoją główną funkcję za 50 - 60 lat, tak jak to napisano w tytule artykułu. Z umiłowaniem czekam na wybory samorządowe w roku 2018. Szczerze wierzę, że skostniały beton zostanie odsunięty od koryta. Nie pozdrawiam

    odpowiedz

    • 32 (32)

    spacerowicz, w dniu 08-12-2017 09:25:51 napisał:

    Wystarczy przejść się na nakielskie "Łazienki" i popatrzyć na głębokość przy dawnej skoczni. Daje do myślenia ile to lat "zaległości"...

    odpowiedz

    • 25 (27)

    naklo, w dniu 08-12-2017 21:06:08 napisał:

    Kanał bydgoski wpisany do rejestru zabytków a marzenia o żeglownej E70 pozostaną tylko marzeniami. Po co wydawano ciężkie miliony na Marinę ? Sesje rady powiatu mogły się odbywać w nakielskim domu kultury. Trzeba było się zająć szpitalem , tak jak w Żninie czy Więcborku gdzie powiaty mają 100 % udziałów i pełną kontrolę a nie prywatyzować !

    odpowiedz

    pokaż odpowiedzi (1)
    • 2 (2)

    Jojo, w dniu 09-12-2017 17:47:23 napisał:

    Ten Gajewski ma talent dziennikarski

    odpowiedz

    • 4 (4)

    Leon, w dniu 27-12-2017 20:13:07 napisał:

    Dobrze , źe w następnym roku wybory samorządowe.

    odpowiedz

Uwaga! Internauci piszący komentarze na portalu biorą pełną odpowiedzialność za zamieszczane treści. Redakcja zastrzega sobie jednak prawo do ingerowania lub całkowitego ich usuwania, jeżeli uzna, że nie są zgodne z tematem artykułu, zasadami współżycia społecznego, a także wówczas, gdy będą naruszać normy prawne i obyczajowe. Pamiętaj! -pisząc komentarz, anonimowy jesteś tylko do momentu, gdy nie przekraczasz ustalonych zasad.

Komentarze pisane WIELKIMI LITERAMI będą usuwane!

Dodaj komentarz

kod weryfikacyjny

Akceptuję zasady zamieszczania opinii w serwisie
Komentarz został dodany. Pojawi się po odświeżeniu strony.
Wypełnij wymagane pola!



LOKALNY HIT

Zezwolenie na zbieranie odpadów
od 2000PLN
Konstrukcje stalowe
Pamiątka A4
20,00 zł PLN
Prowadzenie akt osobowych
od 30PLN
Instrukcja bezpieczeństwa pożarowego
od 500PLN
Pomoc przy kontroli ZUS
od 50PLN
Balustrady Bramy Ogrodzenia
Fotoobraz na płótnie 50x70
121,00 zł PLN
0

Ciekawe miejsca na terenie Leśnictwa Dębogóra. Co warto zobaczyć?

Pogoda nie zachęca wręcz do #wychodzenia na zewnątrz, więc My chcemy Was zachęcić do lektury przy porannej kawie. Tym razem kilka ciekawych miejsc na terenie Leśnictwa Dębogóra.

(czytaj więcej)
0

Rocznica powstania w gettcie warszawskim. Heroiczna walka

Dzisiaj, 19 kwietnia przypada# 81. rocznica powstania w getcie warszawskim.

(czytaj więcej)
0

Edukacyjny piknik z okazji Dnia Ziemi. Wstęp bezpłatny

22 kwietnia 2024 r. po raz pięćdziesiąty czwarty obchodzimy# Dzień Ziemi. To święto ekologiczne, które w tym roku promowane jest hasłem: Planeta kontra plastik. W ramach obchodów Główny Inspektorat Ochrony Środowiska jest współorganizatorem edukacyjnego pikniku na terenie Państwowego Instytutu Geologicznego – PIB.

(czytaj więcej)
0

Ćwiczenia strażaków w Szczecinie. Doskonały obiekt do nauki

W ramach zawartego porozumienia o współpracy #z Politechniką Szczecińską ratownicy OSP JRS wzięli udział w ćwiczeniach zorganizowanych w Akademickim Centrum Szkoleniowym MUSTC.

(czytaj więcej)